Nie używamy ciała, by przyjąć pozycję. Używamy pozycji , by dotrzeć do ciała.

Jak często podczas praktyki zastanawialiście się , jak wygląda wasza pozycja od zewnątrz. Niektórzy z was ćwiczą jogę przed lustrem oceniając swoje osiągnięcia w doskonaleniu asan. Zbyt wielu początkujących, a nawet doświadczonych joginów robi z jogi zapasy między ciałem i umysłem. Umysł zmusza ciało do przyjmowana pozycji na które ciało nie jest jeszcze gotowe. Czy to jest joga?

 

        Gdy przyjmujesz pozycję, zatrzymaj się. Udaj się do swojego wnętrza i sprawdź jakie to uczucie. Zaobserwuj  co czujesz. Pozycja wpływa na twoje ciało gdy zauważasz rozciąganie, skręcanie, wzmacnianie. Gdy czujesz, to znaczy że to działa. Ale co mam czuć i gdzie docierać? Na te pytania odpowiada ci nauczyciel podczas sesji. Często padają komendy: wydłuż mięśnie , wyciągnij kregosłup, zrotuj miednicę itp.  To są wskazówki co jest ważne w tej asanie, na co trzeba zwrócić uwagę, gdzie przenosić swoją świadomość.

        Podczas pracy w asanie,dochodź tylko do momentu ,gdy czujesz znaczny opór w ciele. Nie próbuj od razu przechodzić bardzo głęboko. Daj ciału szansę, by się otworzyło i zaprosiło cię do pogłębienia pozycji. I tu znowu świadoma obserwacja, kiedy moje ciało chce to zrobić. Zawsze bądź w harmoni i równowadze między tym co chce twój umysl, a tym co chce twoje ciało. Dochodź do granic pracy z łagodnym oddechem. Ucz się i doświadczaj. Twoje ciało każdego dnia jest inne, twoja asana każdego dnia będzie inna.

           Pamiętaj, że ne musisz wyglądac jak model na okładce magazynu jogi. Joga jest dla ciebie a ty jesteś ciałem i umysłem, które mają z jogi czerpać same korzyści. Docieraj świadomie do każdej komórki ciała, obserwuj korzyści płynące ze świadomej praktyki. Pracuj bez bólu. Optymalną pracą dla zdrowia w  asanie  jest nie za dużo i nie za mało.

            Poszukuj swoich granic. Zostawiaj swoje ego za drzwiami sali, a na macie pozostań w obserwacji ciała, które po jodze powinno wyjść z zajęć lekko zmęczone i rozciągnięte. Twój umysł powinien być rozluźniony i szcześliwy. Akceptujący zmiany i to co zostało ci ofiarowane podczas praktyki jogi.

Źródło: Yin Joga Bernie Clark