Migrena jest dolegliwością pojawiającą się głównie u kobiet (chorują one 3-4 razy częściej niż mężczyźni).Mimo że migrena jest uważana za jedną z najstarszych chorób, wiedza na jej temat nie jest wystarczająca do tego, aby po kilku jej objawach określić, jakie są przyczyny jej występowania i jak ją całkowicie wyleczyć.Żeby zmniejszyć liczbę napadów oraz złagodzić jej dolegliwości polecam zajęcia jogi. Joga jest skuteczną alternatywą dla leków przeciwbólowych. 

Ćwiczenie asan uspokaja, pranajama harmonizuje energię witalną, a medytacja uspokaja i odpręża, co pozwala pokonać ból. Poprzez ćwiczenia jogi reakcja na ból zmienia się, dzięki czemu ustępuje on szybciej, a w miarę uspokajania się pojawia się rzadziej. Stąd joga jest pożyteczną terapią zarówno w przypadku bólu głowy, jak i migreny. Zaleca się (po wcześniejszej konsultacji z lekarzem bądź specjalistą jogi). 

Profilaktyka zapobiegająca migrenom - asany do codziennej praktyki.

Uttanasana

Pozycja ta zwiększa dopływ krwi do mózgu, co pozwala go uspokoić,spowalnia akcję serca i regeneruje nerwy kręgosłupa.

Paścimottanasana

Uelastycznia kręgosłup, wpływa uspokajająco na system nerwowy, rozluźnia plecy i ramiona.

Prasarita-padottanasana

Powoduje napływ krwi do tułowia i głowy.

Salamba sirsasana (stanie na głowie)

Zwiększa dopływ czystej utlenionej krwi do komórek mózgowych, poprawia ukrwienie , kręgosłupa, podnosi zawartość hemoglobiny we krwi, dodaje energii i witalności, wzmacnia system nerwowy, łagodzi liczne dolegliwości, w tym bóle głowy.

Salamba sarvangasana

Powoduje wzrost krążenia krwi, uspokaja nerwy, zapobiega bólom głowy.

Sanmukhi-mudra

Kieruje zmysły do wewnątrz, rytmiczny oddech uspokaja umysł.

Medytacja.

Redukuje napięcia, uspokaja umysł, wycofuje zmysły do środka i pozwala osiągnąć poczucie wewnętrznego spokoju. 

Medytacja w virasanie.

Medytacja w sukhasanie.

Savasana

Uspokaja umysł i koi nerwy. Jest najlepszym antidotum na stresy i napięcie nerwowe.

Zestaw ćwiczeń jogi stosowany przy ataku migreny.

Sukhasana skłon do przodu.

Virasana skłon do przodu.

Vajrasana skłon do przodu.

Janu Sirsasana z podpartą głową.

Viparita Karani z opaską na oczach.

Savasana z kocem pod klatką piersiową i opaską na oczach.

Koc pod klatką piersiową aktywizuje płuca do efektywniejszej wymiany gazowej w naszym organizmie. Dotleniony i spokojny umysł łatwiej poradzi sobie z objawami migrenowymi.

Wiele osób potwierdza, że po dłuższym okresie praktyki jogi ataki migreny stały się znacznie rzadsze a ich intensywność zmalała.

Zła postawa ciała, jego niedotlenienie i brak ruchu obniżają samopoczucie, a to z kolei jest przyczyną częstych migren, problemów ze snem i depresji. Podczas praktyki jogi, uwagę przywiązuje się do prawidłowego oddychania (uważny wdech dotlenia całe ciało, prawidłowy wydech oczyszcza płuca i przyspiesza wydalanie z organizmu substancji toksycznych. Systematyczne ćwiczenia pod okiem instruktora przyniosą zdecydowaną poprawę .Napady migrenowe staną się rzadsze, a objawy mniej dokuczliwe.